درحالیکه کاهش شدید تولید و عرضه زمینه گرانی بیرویه قیمت خودرو را فراهم میکند و خودروسازان بر پرداخت اعتبارات دولتی برای افزایش تولید و ساماندهی بازار تأکید دارند، رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با تغییر موضعگیری اخیر خود مبنی بر اختصاص 2میلیارد دلار به خودروسازان ایرانی برای تأمین نقدینگی و خروج از بحران اعلام کرده است، خودروسازان بخشی از منابع مالی که باید برای تولید هزینه میشد را در بخشهای غیرتولیدی صرف کردهاند.
با وجود این غلامرضا شافعی مشکل اصلی صنعت خودرو را کمبود نقدینگی اعلام کرد و به ایرنا گفت: تأمیننکردن نقدینگی مورد نیاز و از طرف دیگر تعلل در تصمیمگیریها و دعواهای طرح شده باعث شد تا خودروسازان مدتی از امکان فروش محروم شوند. وی افزود: در این شرایط بانکها نیز از پرداخت تسهیلات به صنعت خودرو خودداریکرده و از محل منابع عمومی پولی به آنها تزریق نشد. از سوی دیگر برخی اعلام کردند که خودرو نخرید، گران میفروشند و همه این عوامل باعث شد تا صنعت خودرو کشور با مشکلاتی مواجه شود. با وجود این خودروسازان بیعیب نیستند و بخشی از اشکال کار آنها این بود که مقداری از منابع خود را که باید در تولید هزینه میکردند در بخش غیرتولیدی صرف کردند.
فراخوان وزیر صنعت به شورای رقابت
از سوی دیگر کاهش تولید و عرضه و افزایش بیرویه برخی خودروهای تولید و مونتاژ داخل موجب فراخوان وزیر صنعت، شرکتهای خودروسازی و نماینده بانک مرکزی به شورای رقابت برای رفع نابسامانی بازار خودرو شده است. شورای رقابت در آخرین نشست خود در حالی رسما از وزیر صنعت، معدن و تجارت برای بررسی وضعیت جاری بازار خودرو و اتخاذ تصمیم مقتضی دعوت کرد که افزایش بیرویه قیمت خودرو گلایههای مردم و واکنش شرکتهای خودروسازی به این گلایهها را بهدنبال داشته است.
این شورا در جلسه روز یکشنبه هفته جاری خود با تصویب 2قانون تلاش کرده تا شرکتهای خودروسازی را به افزایش عرضه خودرو به قیمتهای مصوب وادار کند. براساس یکی از این قوانین از خودروسازان خواسته شده تا عملکرد خود در اجرای مصوبه این شورا مبنی بر فروش، پیش فروش، تحویل، کیفیت خودروهای تحویلی، فسخ قراردادها، دریافتها و استردادهای واقعی وجوه به مرکز ملی رقابت را به نحو مستند اعلام کند. همچنین از وزیر صنعت، معدن و تجارت، مدیران عامل خودروسازان (ایرانخودرو و سایپا)، نماینده قطعهسازان و نماینده واحد اعلام نرخ تورم از بانک مرکزی برای بررسی وضعیت جاری بازار خودرو و اتخاذ تصمیم مقتضی دعوت شده است.
نامه خودروسازان به وزیرصنعت
افزایش 500هزار تا 10میلیون تومانی قیمت برخی خودروهای تولید داخل و وارداتی در حالی گلایه مصرفکنندگان از ناکارآمدی مصوبات شورای رقابت و نقش شرکتهای خودروسازی در این گرانیها را بهدنبال داشته که روز گذشته احمد نعمتبخش، دبیر انجمن خودروسازان کاهش تولید و قیمتگذاری غیرواقعی خودرو در کنار مشکلات ارزی و تأمین قطعات را عامل کمبود و افزایش قیمت خودرو در حاشیه بازار قلمداد کرد و گفت:
وعدههای قبلی مبنی بر پرداخت 2هزار میلیارد تومان تسهیلات به صنعت خودرو اجرایینشده و خودروسازان زیان بیش از 3هزار میلیارد تومانی بهدلیل دخالت دولت در بازار خودرو را تجربه کردهاند. وی همچنین از ارسال نامهای به وزیر صنعت مبنی بر غیرموجه بودن مصوبه ممانعت از شمارهگذاری خودروهای یورو2 از ابتدای تیرماه و درخواست تجدید نظر در این مصوبه خبر داد.